STATUT
Przedszkola Publicznego Nr 46
w Opolu
2017
PODSTAWY PRAWNE
- Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526).
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 poz. 1379).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2017, poz. 649).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przeszkolonego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz.U.2017, poz.356).
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Przedszkole Nr 46 zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Opolu.
- Ustalona nazwa przedszkola brzmi:
Przedszkole Publiczne nr 46
45-864 Opole
ul. Niemodlińska 60A
- Przedszkolu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej.
- Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
- Organem prowadzącym jest: Miasto Opole
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest : Opolski Kurator Oświaty.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
- Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. - Zadania przedszkola.
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
i poznawczym obszarze jego rozwoju; - Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa; - Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; - Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo,
w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym; - Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci; - Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy. - Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki
w szkole; - Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, z tym, że nie dotyczy to:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną
z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, - dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949), oraz jeżeli
z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;- Cele i zadania przedszkola są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.
SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
§ 3
- Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie
z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup. - Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Program wychowania przedszkolnego zawiera:
- szczegółowe cele edukacyjne;
- tematykę materiału edukacyjnego;
- wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
- dostosowanie programu do potencjału i możliwości grupy
- Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów gotowych lub:
- opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
- zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
- zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
- Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe
i kwalifikacje do pracy w przedszkolu lub zespołu nauczycielski i specjalistów, zatrudnionych w przedszkolu. - Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.
- Programy wychowania przedszkolnego dopuszcza dyrektor przedszkola.
- Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 4
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece dwojgu nauczycielom , zwanych dalej wychowawcami grupy.
- Dyrektor przedszkola w miarę możliwości zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania grup.
§ 5
- Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Informacje wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek, albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
- Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
§ 6
Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć
w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:
- realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 2 niniejszego statutu;
- opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć
w każdym dniu; - przestrzeganie liczebności grup;
- odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
- prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym;
- kontrolę obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku;
- umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji przedszkola;
- oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
- zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola
w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię; - ogrodzenie terenu przedszkola;
- zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
- zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni
i pomieszczeń gospodarczych; - wyposażenie pomieszczeń przedszkola w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
- zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi
w imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola; - przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
§ 7
Przedszkole prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez:
- rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów wychowanków;
- realizację określonej tematyki zajęć we współpracy z lekarzami, wolontariuszami organizacji działających na rzecz dziecka i rodziny;
- działania opiekuńcze wychowawców grup, w tym rozpoznawanie relacji między rówieśnikami;
- promocję zdrowia, zasad poprawnego żywienia;
§ 8
Przedszkole sprawuje indywidualną opiekę wychowawczą, pedagogiczną -psychologiczną:
- nad wychowankami przedszkola poprzez:
- organizowanie spotkań Dyrekcji przedszkola z nowo przyjętymi wychowankami i ich rodzicami,
- rozmowy indywidualne wychowawcy z dziećmi i rodzicami na początku roku szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych dziecka, stanu jego zdrowia, warunków rodzinnych i materialnych,
- organizację dni adaptacyjnych,
- pomoc w adaptacji dziecka w nowym środowisku organizowana przez nauczyciela,
- udzielanie niezbędnej- doraźnej pomocy przez wychowawcę lub przedstawiciela dyrekcji,
- współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w tym specjalistyczną,
- respektowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń/ opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- organizowanie w porozumieniu z organem prowadzanym indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej formy edukacji,
- przekazywanie rodzicom informacji o możliwości wsparcia wychowanków znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych, zgodnie z zasadami określonymi przez organ prowadzący.
- nad dziećmi szczególnie uzdolnionymi poprzez:
- objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną, dostosowanie programu wychowania przedszkolnego, metod, form pracy i tempa pracy do możliwości i potrzeb dziecka,
- wspieranie dziecka w przygotowaniach do konkursów,
- indywidualizację procesów wychowawczo - dydaktycznych;
- nad wychowankami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie z zasadami określonymi w § 9 statutu przedszkola.
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
§ 9
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szczególności:
1) rozpoznaje możliwości psychofizyczne dzieci oraz ich potrzeby rozwojowe
i edukacyjne;
2) przeprowadza obserwacje pedagogiczne i odpowiednio je dokumentuje;
3) dokonuje analizy gotowości dzieci 6 letnich do rozpoczęcia nauki w szkole;
4) indywidualizuje zadania edukacyjne odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;
5) opracowuje i realizuje indywidualnie program wspomagania i korygowania rozwoju
dziecka;
6) współpracuje ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
7) ujednolica oddziaływania wychowawcze przedszkola i rodziców.
- Przedszkole w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspiera rodziców w procesie wychowania dzieci w szczególności:
- przekazuje rodzicom informacje o możliwościach i potrzebach rozwojowych
dziecka; - motywuje rodziców do realizowania wspólnie przyjętych metod wychowawczych
i konsekwentnych wymagań wobec dziecka; - analizuje wspólnie z rodzicami ewentualne przyczyny trudnych zachowań dziecka;
- proponuje rodzicom różne profesjonalne formy pomocy między innymi:
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- konsultacje ze specjalistami,
- warsztaty psychologiczno-pedagogiczne,
- przedszkole dla rodziców,
- inne, zdiagnozowane w zależności od potrzeb rodziców.
- organizuje zespoły do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określa sposoby i formy udzielania pomocy dzieciom i ich rodzicom;
- integruje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi z grupą rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków.
- Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej tworzą zespół.
- Koordynatorem zespołu jest jeden z wychowawców grupy.
- Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program wsparcia
w którym uwzględnia się poszczególne formy i okres udzielania specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem. Realizują go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, dodatkowych, które ustala dyrektor. - Korzystanie z pomocy psychogiczno – pedagogicznej jest dobrowolne
i nieodpłatne. - Przedszkole może prowadzić wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na zasadach uzgodnionych z organem prowadzącym na podstawie odrębnych przepisów.
ORGANIZACJA WSPARCIA DLA DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ ORGANIZACJA ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
§ 10
- Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
- Zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym specjalistyczną pomocy psychologiczno-pedagogiczną w zależności od potrzeb: rehabilitacyjną terapeutyczną, dietetyczną, logopedyczną zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno - pedagogicznej;
- Współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w zakresie ustalenia najbardziej efektywnych form i metod pracy rewalidacyjnej;
- Wspomaganie w uzgodnieniu z rodzicami(opiekunami prawnymi) rozwoju dziecka
a w szczególności wyrównywanie i korygowanie deficytów rozwojowych, eliminowanie przyczyn; - Informowanie o możliwości przeprowadzania specjalistycznych badań dziecka na wniosek lub zgodę rodziców.
- Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego tworzą zespół. - Koordynatorem zespołu jest jeden z wychowawców grupy.
- Członkowie zespołu wspólnie opracowują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy wsparcia
i okres ich udzielania. - Zespół realizuje go w ramach zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, dodatkowych oraz rewalidacyjnych na podstawie dwukrotnie dokonanej w roku szkolnym oceny efektowności podejmowanych działań, ustalają wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem.
- Dyrektor na piśmie informuje rodziców o proponowanych formach wsparcia oraz przekazuje im kopię indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego.
- Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami zawartymi
w orzeczeniu. - Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są przez nauczycieli mających odpowiednie kwalifikacje specjalistyczne zgodne z niepełnosprawnością dziecka.
- W miarę potrzeb, za zgodą organu prowadzącego w przedszkolu może powstać oddział integracyjny, w którym liczba dzieci powinna wynosić od 15 do 20dzieci, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych.
- Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym orzeczenie
PODTRZYMYWANIE POCZUCIA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ, ETNICZNEJ, JĘZYKOWEJ I RELIGIJNEJ
§ 11
- Przedszkole umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
- wychowuje w duchu tolerancji dla tożsamości narodowej, religijnej, etnicznej
i językowej; - uznając prawo Rodziców do religijnego wychowania dzieci przedszkole organizuje
na wniosek Rodziców naukę religii na zasadach określonych innymi przepisami.
- Na wniosek rodziców przedszkole organizuje zajęcia umożliwiające
podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej. - Sposób realizacji celów i zadań podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej określają odrębne przepisy.
INDYWIDUALNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I RODZINY
§ 12
- Nauczyciele przedszkola na bieżąco i systematycznie rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne
w ty trudności, zainteresowań i uzdolnień dziecka na podstawie obserwacji pedagogicznych, które kończą się oceną gotowości do podjęcia nauki w szkole. - W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel w uzgodnieniu z rodzicami niezwłocznie udziela takiej pomocy prowadząc zajęcia o charakterze terapeutycznym w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem lub udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających dla dzieci szczególnie uzdolnionych mających wyjątkowe predyspozycje i prowadzi je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy.
- O podjętej pracy informuje jednocześnie dyrektora przedszkola.
- Nauczyciele współdziałają z rodziną w wychowaniu dzieci w celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole, z uwzględnieniem indywidualnych możliwości każdego wychowanka.
- Nauczyciele informują, rodziców o możliwościach występowania do Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznych o przeprowadzenia specjalistycznych badań oraz wnioskowania o wydanie opinii lub orzeczenia.
INDYWIDUALNE OBOWIĄZKOWE ROCZNE PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLNE
§ 13
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne
w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. - Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego
w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. - Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego
w szkole podstawowej, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia. - Kontrolowanie spełniania obowiązku, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.
- Dyrektor przedszkola obowiązkowo powiadamia dyrektora szkoły,
w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach
w tym zakresie. - W przypadku braku realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego Dyrektor szkoły występuję do organu gminy o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji.
OPIEKA NAD DZIECKIEM W CZASIE ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU I POZA NIM
§ 14
- Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz
w czasie zajęć poza przedszkolem – zgodnie z zasadami zapewnieniami bezpieczeństwo. - Przedszkole zapewnia stałą dzieciom opiekę pedagogiczną zapewniającą bezpieczeństwo. Podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela wspomaganego przez pomoc nauczyciela lub pracownika obsługi.
- W sytuacjach szczególnych na krótki okres czasu dopuszcza się sprawowanie opieki przez innych niż nauczyciel pracowników przedszkola: pomoc nauczyciela lub woźną.
- Wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola zabezpiecza nauczyciel organizując
dodatkowe osoby do opieki nad dziećmi (personel przedszkola lub rodzice). - W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1opiekun na 12 dzieci.
- Podczas wyjazdów na wycieczki opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1opiekun na 8 dzieci.
- Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie
z obowiązującymi przepisami, oraz zasadami obowiązującymi w przedszkolu. - Szkolenia pracowników w zakresie BHP są prowadzone zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie.
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi
z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków. - Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia listy obecności dzieci na prowadzonych zajęciach-wg godzin pobytu dziecka i potwierdzenia odbytych zajęć podpisem w dzienniku.
§ 15
- W przedszkolu realizowany jest program wychowawczo – profilaktyczny, przyjęty corocznie zgodnie z procedurami określonymi innymi przepisami.
- W ramach profilaktyki zdrowotnej w przedszkolu prowadzi się następujące działania:
- Codzienne przebywanie na powietrzu;
- Systematyczne wietrzenie sali;
- Systematyczne, dokładne mycie rąk;
- Zadania pracowników nie będących nauczycielami związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa:
- Wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo
wychowankom; - Udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie
uzasadnionych; - Informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających
bezpieczeństwu dzieci.
ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA
§ 16
1.Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. W przypadku wychowanków Domu Dziecka – dzieci są przyprowadzane i odbierane przez wychowawcę lub pracownika domu dziecka.
2.Dzieci mogą być wyjątkowo przyprowadzane i odbierane przez inne osoby upoważnione na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów. Upoważnienia te zawierają imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i nr dowodu osobistego. Upoważnienie jest własnoręcznie podpisane przez rodzica lub prawnego opiekuna. Upoważnienia dostarczane są osobiście przez rodziców nauczycielowi prowadzącemu grupę i pozostają w dokumentacji przedszkola.
3.Rodzice lub opiekunowie powinni przyprowadzić dziecko do sali i oddać pod opiekę nauczyciela w sali przedszkolnej.
4.W przypadku zgłoszenia się po odbiór dziecka osoby, której stan wskazuje na spożycie alkoholu, dziecko nie zostanie oddane pod jej opiekę, a o tym fakcie nauczyciel informuje dyrektora przedszkola lub nauczyciela pełniącego funkcję zastępcy dyrektora w czasie jego nieobecności.
5.W wypadku, o którym mowa w pkt. 4), nauczyciel jest zobowiązany do zorganizowania odbioru dziecka przez inną upoważnioną osobę.
6.W przypadku braku kontaktu z innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka,
w ostatecznej sytuacji nauczyciel zawiadamia organy Policji.
7.Rodzice lub opiekunowie w wypadku braku możliwości odbioru dziecka
z przedszkola – sytuacja losowa -zobowiązani są do poinformowania dyrektora przedszkola o zaistniałym przypadku oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
8.Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądu.
9. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci zdrowe, o chorobie zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek powiadomić nauczyciela oddziału.
10. Nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom (prawnym opiekunom) stan dziecka wskazujący na chorobę
11.Ubezpieczenie dzieci:
1) Dyrektor i wychowawcy informują rodziców (opiekunów prawnych) o możliwości grupowego ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków przez przedszkole w firmie ubezpieczeniowej uzgodnionej z Radą Rodziców.
2) Koszt ubezpieczenia ponoszą rodzice.
3) W przypadku braku ubezpieczenia dziecka przedszkole nie ponosi kosztów związanych z następstwami nieszczęśliwych wypadków.
3) Rodzice, mogą samodzielnie ubezpieczyć dzieci.
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI (OPIEKUNAMI PRAWNYMI)
§ 17
- Formami współdziałania rodziców z Przedszkolem są:
- zebrania ogólne (przynajmniej raz
- do roku );
- zebrania grupowe (według grafiku ustalonego przez rodziców i nauczycieli lub na życzenie którejś ze stron );
- zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje;
- spotkania grupowe- z rodzicami i dziećmi, prowadzone metodami aktywnymi;
- wspólne plenery – warsztaty plastyczne, rodzinne zabawy w teatr;
- wystawy prac dzieci;
- kontakty indywidualne inicjowane przez nauczyciela i rodziców;
- udział w organizowaniu uroczystości przedszkolnych i imprez artystycznych dla dzieci;
- inne atrakcyjne formy zabaw rodzinnych organizowanych w przedszkolu i poza terenem przedszkola;
- kąciki informacyjne dla rodziców prowadzone systematycznie przez cały rok;
- dni adaptacyjne (pod koniec czerwca i sierpnia) dla rodziców i dzieci trzyletnich, które przychodzą do przedszkola pierwszy raz.
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 18
- Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.
- Każdy z wymienionych organów w § 17 ust. 1 działa zgodnie z ustawą prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola.
§ 19
- Dyrektor przedszkola:
- Kieruje bieżącą działalnością wychowawczo - dydaktyczną oraz reprezentuje placówkę na zewnątrz;
- Sprawuje nadzór pedagogiczny oraz inspiruje nauczycieli i stwarza im warunki do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia, a także zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego;
- Gromadzi informację o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach;
- Dokonuje oceny nauczycieli i nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego;
- Uczestniczy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli;
- Przygotowuje arkusz organizacji przedszkola, przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu zgodnie z wytycznymi Biura Edukacji;
- Realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji;
- Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez efektywne działania prozdrowotne;
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizację obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej placówki;
- Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
- Zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.;
- Administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem;
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom placówki;
- przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom;
- występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
- Dyrektor przedszkola współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie wszelkich uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole.
- Rozstrzygniecie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Dyrektor podejmuje decyzje administracyjne w ramach kompetencji stanowiących (np. o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego).
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Na wniosek dyrektora Prezydent Miasta Opole wyznacza nauczyciela, który w razie potrzeby zastępuje dyrektora i przejmuje te czynności wynikające ze statusu dyrektora, które są niezbędne dla właściwego funkcjonowania placówki.
RADA PEDAGOGICZNA
§ 20
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w placówce. - W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć przedszkolnych, przed przerwą wakacyjną, oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
- uchwalanie statutu przedszkola;
- opiniowanie zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy przedszkola; - podejmowanie w porozumieniu z psychologiem i rodzicami uchwały upoważniającej dyrektora do skreślenia dziecka z listy wychowanków;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy placówki, w tym ramowy rozkład dnia;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- projekt planu finansowego przedszkola;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków. - Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także innych pracowników placówki.
RADA RODZICÓW
§ 21
- Rada Rodziców jest kolegialnym organem Przedszkola reprezentującym ogół rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola.
- W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach podczas zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa
w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do Rady Rodziców Przedszkola;
- Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze statutem Przedszkola.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny
z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola. - W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może podejmować działania mające na celu pozyskiwanie środków finansowych
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych podmiotów. - Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola;
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola.
3) uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci;
4) opiniowanie statutu przedszkola;
5) Na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców dyrektor powołuje
RADA PRZEDSZKOLA.
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 22
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczyciela lub nauczycieli na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, naukę języka obcego, nauki religii i zajęć reedukacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3-4 lata - około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole jest wielooddziałowe W razie potrzeb środowiska liczba oddziałów może ulec zmianie.
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa w szczególności:
- czas pracy poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników pedagogicznych przedszkola , pracowników administracji i obsługi oraz liczbę stanowisk kierowniczych; zasady wynagradzania i zatrudniania pracowników
o których mowa określają odrębne przepisy zwłaszcza Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy; - ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
- Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi w wieku 6 lat i powyżej realizowane są w przedszkolu w godzinach jego pracy.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców (opiekunów prawnych).
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowe rozkłady dnia zawarte są w dziennikach zajęć poszczególnych oddziałów.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez:
- Organ prowadzący;
- Rodziców w formie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego
z wyłączeniem czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie
i opiekę w przedszkolach;
- Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
CZAS PRACY PRZEDSZKOLA
§ 23
- Czas pracy przedszkola w ciągu dnia i w ciągu roku dostosowany jest do istotnych potrzeb w zakresie opieki i wychowania dzieci, wyrażanych przez rodziców
w formularzach zgłoszeń, po akceptacji przez organ prowadzący.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni
w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach zgodnych z arkuszem organizacyjnym na dany rok szkolny, za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący w miarę możliwości dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań
i uzdolnień. - Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, może zostać zmniejszona liczba oddziałów.
- W okresie absencji nauczycieli dyrektor przedszkola może podjąć decyzję
o łączeniu grup dziecięcych. - W sytuacjach wymienionych w punktach 5 i 6 liczba dzieci po połączeniu
w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel. - Przedszkole zapewnia dzieciom bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez
5 godzin dziennie, od godz. 7:00 do godz. 12:00.
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT DZIECI W PRZEDSZKOLU
§ 24
1. Opłata ponoszona przez rodziców za nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu, prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania
i opieki nie może być wyższa niż 1 zł. za godzinę.
2. Zakres świadczeń wykraczających poza czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, wysokość opłaty za te świadczenia oraz zasady zwolnień z opłaty określone są w Uchwale Rady Miasta Opola.
3. Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko z odpłatnych świadczeń udzielanych przez Przedszkole, prowadzona jest przez Przedszkole, na podstawie zapisów w dzienniku zajęć przedszkolnych, prowadzonym przez wychowawcę oddziału lub zapisów w systemie monitoringu ewidencjonującego godzinę odbioru dziecka z sali lub ogrodu przez rodziców (opiekunów prawnych) lub inną upoważnioną przez nich osobę.
4. Nieobecność dziecka w Przedszkolu zgłasza się w jednej z następujących form: telefonicznie, ustnie ,pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej, najpóźniej w dniu
w którym dziecko jest nieobecne w Przedszkolu, do godz. 8.00.
5. Szczegółowe zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu, oraz godziny pobytu dziecka w placówce ustalone są na mocy umowy sporządzonej z rodzicem (prawnym opiekunem) a dyrektorem przedszkola.
§ 25
- Rodzice (opiekunowie prawni) mogą korzystać z obniżenia opłat za korzystanie dziecka z przedszkola.
- Zasady obniżenia opłaty lub zwolnienie z opłaty określają odrębne przepisy.
§ 26
- Opłatę za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na zapewnienie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, wnosi się w okresach miesięcznych,
w terminie do 10 dnia danego miesiąca, którego dotyczy opłata. - Opłatę wnosi się na wskazany przez Dyrektora Przedszkola numer rachunku bankowego.
ZASADY KORZYSTANIA Z WYŻYWIENIA
§ 27
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.
- Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia ustala organ prowadzący, wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor.
- Odpłatność rodziców za żywienie dziecka w przedszkolu obejmuje: 100% kosztów surowca zużytego do przygotowania posiłków.
- W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
- Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w dniach ustalonych na początku każdego miesiąca. Opłaty wnoszone są na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora.
NAUCZYCIELE
§ 28
- W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele wychowania przedszkolnego posiadający kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
- W uzgodnieniu z organem prowadzącym, w Przedszkolu można zatrudniać dodatkowo nauczycieli wspomagających proces edukacji posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych.
§ 29
- Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierują się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną z poszanowaniem ich godności osobistej.
- Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości
i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentują te obserwacje. - Nauczyciele współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i opiekę zdrowotną.
§ 30
- Nauczyciele współdziałają z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
- W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:
1) systematycznie informują rodziców (opiekunów prawnych) o zadaniach wychowawczych i kształcących, realizowanych w przedszkolu, zapoznają rodziców
z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania
u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności;
2) informują rodziców (opiekunów prawnych) o sukcesach i trudnościach dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
3) zachęcają rodziców (opiekunów prawnych) do współdecydowania w sprawach Przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece dwójce nauczycieli zależnie od pracy oddziału lub realizowanych zadań.
§ 31
- Nauczyciel Przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną
i opiekuńczą, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną. - Do obowiązków nauczyciela należą w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami
w szczególności: dzienniki zajęć, miesięczne plany pracy, obserwacje pedagogiczne, teczki rozwoju dziecka;
2) dążenie do rozwoju własnej osobowości poprzez doskonalenie wiedzy ogólnej, zawodowej, aktywne uczestniczenie w pracach rady pedagogicznej i innych formach dokształcania i doskonalenia;
3) efektywne wykorzystywanie czasu pracy z przeznaczeniem na zabawy i zajęcia dydaktyczno-wychowawczo- opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi;
4) prowadzenie diagnozy przedszkolnej dzieci 6 letnich;
5) inne czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola;
6) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
7) dbanie o dobre imię wykonywanego zawodu poprzez nienaganną postawę etyczno-moralną;
8) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności
z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale
i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej dyrektora i rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych
i naukowych; - Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków
i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci, ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci, włączenia ich w działalność przedszkola. - Nauczyciel odpowiada za zdrowie, bezpieczeństwo i higienę powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciele Przedszkola opracowują miesięczne plany pracy na podstawie wybranego programu zgodnie z rocznym planem i koncepcją pracy Przedszkola.
PRACOWNICY ADMINISTRACJI I OBSŁUGI
§ 28
- W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy niebędący nauczycielami tj. pracownicy administracji i obsługi.
- Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie
i czystości. - Pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki
i wychowania dzieci.
§ 29
1. Pomoc nauczyciela Przedszkola zobowiązana jest w szczególności do:
1) wykonywania czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków, poleconych przez nauczyciela danego oddziału;
2) utrzymywania czystości w przydzielonych pomieszczeniach;
3) utrzymywania w czystości zabawek i sprzętu należącego do danej grupy;
4) dbania o bezpieczeństwo dzieci;
5) współdziałania z nauczycielami grupy i innymi pracownikami Przedszkola
w zaspokajaniu podstawowych potrzeb i praw dziecka, zgodnie z przyjętymi
w Przedszkolu normami i zasadami;
6) wykonywania innych czynności poleconych przez Dyrektora Przedszkola,
a wynikających z organizacji pracy.
- Woźna oddziałowa zobowiązana jest w szczególności do:
1) utrzymywania w należytej czystości powierzonych pomieszczeń, sprzętów i zabawek;
2) pomocy nauczycielowi w sytuacjach, które wymagają zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w szczególności podczas organizowania zajęć poza Przedszkolem lub w trakcie wycieczek;
3) prania bielizny stołowej, ręczników, firan;
4) podawania dzieciom posiłków o ustalonych porach;
5) wykonywania innych prac zleconych przez Dyrektora Przedszkola;
- Intendent zobowiązany jest w szczególności do:
1) zaopatrywania Przedszkola w żywność, środki czystości, podstawowy sprzęt;
2) prowadzenia magazynu żywności i środków czystości oraz dokumentacji magazynowej, zgodnie z ustalonymi zasadami;
3) prowadzenia dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) nadzorowania sporządzania posiłków, przydzielania porcji żywnościowych dla dzieci
i personelu;
5) sporządzania jadłospisu, z uwzględnieniem ilości kalorii oraz planowania posiłków dla dzieci z różnymi dietami żywieniowymi oraz ponosi odpowiedzialność za wydawanie tych posiłków (w tym diet);
6) wywieszania dekadowego jadłospisu na tablicy informacyjnej dla rodziców;
7) comiesięcznego przygotowywania karty odpłatności dla rodziców;
8) wykonywania prac administracyjno-gospodarczych;
9) przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych dzieci, ich rodziców oraz wszystkich pracowników;
10) wykonywania innych poleceń dyrektora wynikających z organizacji pracy.
- Konserwator zobowiązany jest w szczególności do:
1) przeglądu oraz konserwacji urządzeń sanitarnych, oświetleniowych;
2) bieżących napraw sprzętu, zabawek i urządzeń grzewczych i elektrycznych;
3) usuwania usterek nie spełniających przepisów bhp i ppoż;
4) współdziałania z nauczycielkami i personelem obsługi w realizacji zadań wynikających z planu pracy;
5) utrzymywania w czystości terenu wokół przedszkola, zimą odśnieżanie, latem koszenie trawy;
5) wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora Przedszkola wynikających z organizacji pracy.
- Ogrodnik zobowiązany jest w szczególności do:
1) dozorowania obiektu i terenu Przedszkola;
2) utrzymywania w czystości terenu wokół przedszkola, zimą odśnieżanie, latem koszenie trawy;
3) dbania o ogród przedszkolny;
4) wykonywania innych czynności zleconych przez Dyrektora Przedszkola wynikających z organizacji pracy.
§ 30
Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do:
- przestrzegania regulaminu pracy, zarządzeń Dyrektora, przepisów bhp i ppoż.;
2) przestrzegania zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie placówki;
3) wykonywania badań profilaktycznych;
4) nieudzielania rodzicom informacji na temat dzieci (zapis ten nie dotyczy nauczyciela).
PRAWA WYCHOWANKA, RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH)
§ 31
- Wychowanek w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci,
- organizowania zajęć i zabaw na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego,
- zapewnienia bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
- życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w przedszkolu,
- akceptowania go takim, jakie jest ,
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju ,
- poszanowania własności,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- wyrażania własnych poglądów,
- pomocy osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić, wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi,
- wypoczynku i czasu wolnego, korzystania z dóbr kultury.
- Dzieci uczęszczające do przedszkola ponadto mają prawo do:
- rozwijania własnych zainteresowań i zdolności;
- pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych;
- przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”;
- przygotowania do samodzielnego życia;
- wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, wiek, stan zdrowia;
- poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno-kulturowej i technicznej;
- spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
- wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć- w różnych formach działalności;
- pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”;
- zaspokajania poczucia bezpieczeństwa;
- wprowadzania w kulturę bycia.
- Rodzice (opiekunowi prawni) mają prawo do:
- znajomości zadań wynikających z planu nadzoru pedagogicznego przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego i planów pracy realizowanych
w danym oddziale; - uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania
i rozwoju; - wyrażania opinii na temat pracy przedszkola;
- stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo-dydaktyczne;
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w zakresie rozpoznawania trudności wychowawczych i zapobiegania im;
- aktywnego włączania się w życie przedszkola;
- współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci;
- wymagania od przedszkola wysokiej jakości usług edukacyjnych;
- wychowania dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji ze względu na kolor skóry, rasę narodowość, wyznanie, płeć oraz pozycję społeczną;
- występowania w imieniu dziecka do dyrektora przedszkola w obronie praw dziecka jeśli zostały one naruszone na zasadach określonych w statucie.
OBOWIĄZKI WYCHOWANKA, RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH)
§ 32
- Obowiązkiem dzieci uczęszczających do przedszkola jest:
1) współdziałanie z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania i terapii;
2) szanowanie odrębności każdego kolegi;
3) przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej;
4) szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności;
5) uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów;
6) przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek;
7) kulturalne zwracanie się do innych; używanie form grzecznościowych;
8) przestrzeganie zasady podporządkowania się kolegom pełniących dyżur;
9) zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów
i wycieczek;
10) pomaganie kolegom w przypadku występowania trudności;
11) poszanowanie wartości uniwersalnych, takich jak : dobro, prawda, miłość
i piękno.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
3) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
4) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
5) przyprowadzanie do przedszkola dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej;
6) troska o fizyczny i duchowy rozwój dziecka;
7) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
8) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
9) przestrzeganie rozkładu dnia, przyprowadzanie i odbieranie dzieci w ustalonych godzinach;
10) branie czynnego udziału w zebraniach i zajęciach oraz spotkaniach grupowych;
11) zapoznawanie się z treścią ogłoszeń i komunikatów oraz stosowanie się do nich;
12) dbanie o estetyczny, schludny wygląd dziecka.
- Ponadto rodzice mają obowiązek:
1) wychowywać swoje dziecko w duchu odpowiedzialności- za siebie i za innych, oraz poszanowania i akceptacji innych osób oraz ich przekonań;
2) włączać się w życie przedszkola i stanowić ważną część społeczności lokalnej;
3) poświęcać czas i uwagę swojemu dziecku i jego przedszkolu, aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągniecie określonych celów edukacyjnych;
4) poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić swoje umiejętności pierwszych nauczycieli i partnerów w kontaktach przedszkole-dom;
5) respektować uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców oraz zarządzenia dyrektora.
- Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy wychowanków po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców lub prawnych opiekunów dziecka. W tym celu dyrektor porozumiewa się z radą pedagogiczną, zasięga jej opinii i na podstawie uchwały rady pedagogicznej podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka (bądź nie) z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- nieusprawiedliwionej, trwającej co najmniej miesiąc nieobecności dziecka
w przedszkolu; - systematycznego zalegania rodziców z odpłatnością za przedszkole, gdy rodzice nie płacą za pobyt dziecka w przedszkolu dłużej niż jeden miesiąc bez wyjaśniania przyczyny;
- utajnienia (przy wypełnianiu karty zgłoszenia) choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie;
- upoważniony uchwałą rady pedagogicznej podjętą w porozumieniu
z psychologiem i rodzicami dziecka, jeżeli wymagają tego warunki zdrowotne lub dziecko posiada zaświadczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
o niezdolności do korzystania z zajęć przedszkolnych i wymogu opieki indywidualnej; - na wniosek rady pedagogicznej, gdy zachowanie dziecka stwarza zagrożenie dla innych dzieci, a pomoc specjalistyczna nie przynosi pożądanych efektów /bądź rodzice odmawiają współpracy ze specjalistą/.
- Decyzję (wraz z uzasadnieniem) o skreśleniu dziecka z listy rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują na piśmie w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.
- Skreślenie nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
WARUNKI BEZPIECZNEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU
§ 33
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a
w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola;
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
3) stosuje w swych działaniach obowiązujące przepisy BHP i ppoż.
- Dzieci przebywające w Przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który organizuje im zajęcia wychowawczo-opiekuńcze i kształcące.
- Nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci, zapewniając im pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem psychicznym, jak i fizycznym.
- Nauczyciel każdorazowo sprawdza miejsce przebywania dzieci oraz sprzęt, pomoce i wykorzystywane narzędzia.
- Nauczyciel może opuścić dzieci w nagłym przypadku pod warunkiem zapewnienia innej upoważnionej osoby.
- Organizację i program wycieczek oraz innych imprez dostosowuje się do wieku, potrzeb oraz zainteresowań dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Wycieczki, spacery i imprezy poza terenem Przedszkola odbywają się prze udziale wymaganej liczby opiekunów.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku, gdy pomoc jest potrzebna. Nauczyciel zobowiązany jest zawiadomić dyrektora
i rodziców o zaistniałym wypadku, zaobserwowanych niepokojących symptomach choroby dziecka. - Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom leków, ani innych substancji o podobnym działaniu.
- Rodzice mają obowiązek odebrać dziecko z Przedszkola w celu zastosowania leczenia.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 34
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, rodziców, dzieci.
- Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej,
- Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Rada Pedagogiczna głosuje nad nowelizacją statutu lub uchwala jednolity tekst statutu.
- W przypadku zmian dokonywanych w czasie roku szkolnego Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do opracowania i publikowanie jednolitego tekstu statutu na dzień 31 grudnia każdego roku.
- Z treścią Statutu przedszkola można zapoznać się w kancelarii oraz na stronie internetowej przedszkola.
- Statut wchodzi w życie 14 dni od dnia Uchwały Rady Pedagogicznej.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc statut uchwalony
dnia 31.08.2011r.